SEO: Cum îți poți optimiza website-ul pentru a genera trafic

Daniel Secăreanu

Cuprins

Website-ul companiei este una dintre principalele surse de notorietate și vânzări pentru un antreprenor aflat la început de drum. Este locul în care potențialii clienți sau parteneri vin pentru a afla mai multe despre un business și, mai ales, pentru a afla dacă pot avea sau nu încredere într-o companie. Google și alte motoare de căutare procedează la fel, însă pentru a le câștiga încrederea, trebuie respectate o serie de reguli care astăzi sunt grupate sub numele de bune practici SEO (Search Engine Optimization).

Ce înseamnă SEO sau optimizarea pentru motoarele de căutare?

Optimizarea pentru motoarele de căutare este un proces prin care website-ul este optimizat pentru a răspunde cât mai bine criteriilor conform cărora motoare de căutare precum Google sau Bing stabilesc relevanța acestuia pentru anumite cuvinte căutate de utilizatori. Relevanța determină apoi indexarea website-ului și afișarea acestuia printre primele sau ultimele rezultate atunci când este căutat un anumit cuvânt cheie.

De ce este importantă respectarea regulilor SEO?

În ultimii ani, fraza conținutul este rege a ajuns un loc comun în lumea digitală, astfel că mulți antreprenori se întreabă probabil dacă  mai este importantă respectarea regulilor SEO atunci când ai investit deja în dezvoltarea unui conținut atrăgător pentru publicul țintă? Da, în condițiile în care compania dorește să valorifice traficul organic furnizat de motoarele de căutare în mod gratuit.

Și ce companie nu dorește ca motoarele de căutare precum Google, care dețin peste 75% din piață,  să ghideze utilizatorii direct spre pagina lor fără să fie nevoie de campanii plătite? În fond, conținutul de calitate poate ajuta compania să creeze rapid o conexiune cu utilizatorul unui anumit website, însă principala condiție pentru ca acest lucru să se întâmple este ca utilizatorul să găsească website-ul cu ușurință. Prin urmare, implementarea SEO contează, și pe măsură ce spațiul virtual devine tot mai aglomerat, putem afirma că implementarea SEO este mai importantă ca oricând.

Implementarea SEO înseamnă mai mult decât cuvinte cheie

Optimizarea pentru motoarele de căutare este astăzi un proces complex care nu mai acordă aceeași importanță includerii cuvintelor cheie în anumite tag-uri html sau în conținut, așa cum se întâmpla cu ani în urmă. În prezent, motoarele de căutare țin cont atât de respectarea unor bune practici on-page, cât și de îndeplinirea anumitor condiții off-page. Dată fiind complexitatea implementării normelor pentru optimizarea SEO, în acest articol vom prezenta pe larg pașii pe care companiile trebuie să-i urmeze pentru a crea un website performant din acest punct de vedere.

Implementarea SEO off-page

Deși mai puțin cunoscute decât practicile de optimizare SEO on-page, despre care vom discuta în următoarea secțiune, regulile pentru optimizarea off-page a unui website au în prezent un impact mai mare asupra evaluării acestuia de către motoarele de căutare.

Secretul pentru a avea o pagină optimizată off-page este generarea unui număr mare de linkuri inbound, cu alte cuvinte, generarea de linkuri către conținutul companiei tale pe alte platforme de încredere. Cum este vorba despre implicarea unor alte website-uri, este necesară o strategie de link building care să asigure atingerea obiectivelor. Iată câteva sfaturi pentru optimizarea off-page  a website-ului companiei tale:

  • Creează conținut educațional sau captivant, pentru ca utilizatorii să îl partajeze cu prietenii în mod natural.
  • Ai grijă să incluzi website-ul în registrele online de website-uri precum Getlisted.org, yahoo.com, Loopt.com, Localeze.com, Biglocal.com, Openlist.com, Outside.in, Superpages.com, în registrele dedicate blogurilor DoFollowBlogs.com, PlaceBlogger.com, Bloglines.com, Blogsearch.Google.com, Technorati.com, Blogged.com, BlogCatalog.comBlogmarks.net, MyBlogLog.com, Zimbio.com, sau pe platforme unde consumatorii pot evalua serviciile sau produsele: Yelp.com, Rateitall.com, InsiderPages.com.
  • Încheie parteneriate cu bloguri relevante în industria în care compania activează și publică articole sau alte tipuri de conținut pe aceste platforme. Astfel, blogul va câștiga conținut de calitate, iar website-ul companiei tale va beneficia de un link inbound extrem de important pentru evaluarea sa de către motoarele de căutare.
  • Dezvoltă parteneriate cu alte website-uri de încredere și obține mai multe linkuri. Un mod de a identifica potențiali parteneri este de a căuta companii care furnizează servicii sau produse complementare, astfel ca relația să fie avantajoasă pentru ambele părți.

Implementare SEO on-page

Optimizarea on-page permite motoarelor de căutare să stabilească relevanța paginilor unui website pentru anumite cuvinte cheie căutate de utilizatori. Bineînțeles, visul oricărui  antreprenor este ca website-ul companiei sale să fie cap de listă în cazul celor mai importante cuvinte cheie pentru businessul său. Totuși, în încercarea de a dovedi că informațiile de pe website sunt relevante pentru anumite căutări, multe platforme ajung să conțină prea multe cuvinte cheie incluse forțat în fraze lungi și greu de înțeles.

O astfel de greșeală poate duce la depunctarea website-ului, în urma evaluării acestuia de către motoarele de căutare. Prin urmare, există o mulțime de măsuri ce pot fi implementate pentru a îmbunătății performanța unui website din punct de vedere SEO, însă principala regulă este ca în ciuda tuturor acestor optimizări, conținutul să fie scris în primul rând pentru cititori și nu pentru motoarele de căutare.

Cu alte cuvinte, orice încercare de a forța/păcăli motoarele de căutare riscă să atragă o depunctare din partea acestora, iar conținutul neprietenos va îndepărta și puținii utilizatori care descoperă website-ul. Acestea fiind spuse, iată câteva reguli pentru o optimizare eficientă on-page a website-ului companiei.

  • Alege un cuvânt cheie principal pentru fiecare pagină și optimizează acea pagină în funcție de cuvântul ales. Evită supra saturarea paginii cu prea multe cuvinte cheie întrucât pagina își va pierde relevanța, motoarele de căutare nefiind capabile să decidă care este de fapt subiectul paginii. Pagina Home a website-ului este cel mai adesea victima unei supra saturării cu cuvinte cheie. Atenție!
  • Folosește cuvintele cheie principale în titlu și subtitlu, întrucât astfel acestea au o importanță mai mare în evaluarea conținutului de către motoarele de căutare.
  • Utilizează cuvintele cheie și în corpul de text al conținutului, însă doar atunci când acestea sunt relevante.
  • Include cuvintele cheie în denumirile imaginilor și în tag-ul ALT al imaginilor.
  • Asigură-te că URL-ul paginii este cât mai simplu și că include cuvântul cheie relevant pentru pagină.
  • Plasează consumatorul în centrul strategiei de optimizare și încearcă să folosești regulile SEO pentru a crea un conținut accesibil și relevant pentru utilizatori.

Pe lângă aceste reguli referitoare la includerea cuvintelor-cheie în elementele de conținut ale website-ului, există și o serie de bune practici SEO ce pot fi implementate la nivelul codului html aflat la baza website-ului.

  • Folosește cuvintele cheie în cadrul anumitor tag-uri meta, adică în cadrul acelor tag-uri html care descriu conținutul website-ului, fără să fie vizibile în interiorul acestuia. De exemplu, conținutul tag-urile Meta și Description este afișat de către motoarele de căutare alături de link-ul website-ului atunci când un utilizator caută un anumit cuvânt cheie. Astfel, acestea sunt importante atât pentru motoarele de căutare care le folosesc pentru a stabili care este subiectul unui website, cât și pentru utilizatorul care are acces la o descriere succintă, dar persuasivă, a serviciilor oferite.
  • De asemenea, pe lângă optimizarea anumitor tag-uri, este necesară crearea unei hărți XML a site-ului, denumită, de regulă, sitemap.xml. Acest fișier cu extensia .xml conține o listă a tuturor paginilor și a datelor la care acestea au fost ultima dată actualizate. Cu ajutorul hărții, programele de tip crawler (software utilizat de Google pentru procesarea paginilor web) vor putea indexa într-un mod mai eficient website-ul.
  • Pentru a crea o astfel de hartă poate fi folosit un generator online, iar apoi fișierul trebuie doar urcat pe server la adresa potrivită: www.website.ro/sitemap.xml. După adăugarea fișierului, este considerată o bună practică actualizarea acestuia de fiecare dată când conținutul este modificat sau sunt create noi pagini. Astfel, programele de tip crawler vor parcurge noul conținut și îl vor indexa.
  • Utilizează o redirecționare 301 atunci când este necesară mutarea unei pagini sau a întregului website la o altă adresă. Acest tip de redirecționare, spre deosebire de redirecționarea 302, este permanentă și indică motoarelor de căutare faptul că website-ul/pagina de la noua adresă s-a aflat la o altă adresă anterior, fapt ce permite păstrarea link-urilor inbound și a indexării platformei originale. De reținut faptul că anumite platforme pentru blogging cum ar fi BlogSpot.com, deținută de Google, nu permit redirecționarea 301, astfel că toate linkurile inbound obținute după luni sau ani de muncă pot fi pierdute.

Astfel, este recomandată mutarea website-ului pe propriul domeniu cât mai rapid. Implementarea unei strategii SEO care să aducă pe website acei consumatori sau potențiali parteneri interesați de cuvintele cheie relevante pentru companie este un prim-pas în construirea unei prezențe online puternice și de încredere.

Totuși, pentru a te asigura că majoritatea consumatorilor au o experiență online pozitivă, trebuie acordată atenție și elementelor care încurajează utilizatorul să rămână pe platformă și să afle mai multe despre activitatea companiei: designul și conținutul.

Astfel, pentru a afla cum poți dezvolta website-ul companiei la adevăratul său potențial îți recomandăm să parcurgi articolele dedicate optimizării designului și optimizării conținutului incluse în această serie de articole.

Articol publicat inițial pe blog-ul antreprenordigital.ro.

AntreprenoriatProductivitate

Daniel Secăreanu Twitter

Antreprenor digital cu 20 de ani de experiență profesională în tehnologie și marketing. În prezent oferă consultanță startup-urilor ce vor să își accelereze creșterea cu ajutorul tehnologiei.