Strategii esențiale pentru dezvoltarea website-ului companiei tale: trafic, leads și conversii

Daniel Secăreanu

Cuprins

Bine ai venit în lumea digitală! Conform raportului Digital Trends realizat de Hootsuite pentru anul 2020, 60% din populația lumii are acces la Internet și petrece online în medie 6 ore și 43 de minute. Astfel, dacă o companie dorește să ajungă la publicul său țintă, are în mod cert nevoie de un website. De fapt, are nevoie de un website bun, care să o ajute să o diferențieze de cele patru sute de milioane de website-uri active în prezent.

Dar ce înseamnă un website bun în 2020? Pentru a răspunde la această întrebare, trebuie mai întâi să stabilim care este scopul platformei. În general, toate website-urile, fie că ne referim la cele B2B sau B2C, împărtășesc un obiectiv comun: acela de a prezenta informații despre companie într-un mod structurat și convingător.

Website-ul companiei poate fi un bun prim-punct de contact dintre companii și clienți, un landing page care doar colectează lead-uri sau un e-shop care permite consumatorilor să realizeze conversii. Indiferent de obiectivul final, acesta trebuie să îndeplinească o serie de condiții esențiale pentru a fi într-adevăr util: să poată fi găsit cu ușurință pe Internet, să furnizeze conținut relevant care să rețină utilizatorii și să ofere acces utilizatorilor la acest conținut cu ajutorul designului potrivit. Bineînțeles, există și câteva măsuri pe care companiile le pot implementa pentru a îmbunătăți numărul de lead-uri colectate și rata de conversie.

Ținând cont de aceste condiții esențiale, în acest articol, vom prezenta câteva moduri prin care companiile își pot optimiza website-urile pentru a construi o prezență online puternică.

Strategia de SEO

Optimizarea pentru motoarele de căutare este primul pas spre crearea unui website competitiv. În absența acesteia, oricât de atrăgător ar fi conținutul sau ofertele unui anumit brand, acesta va rămâne inaccesibil pentru majoritatea internauților. Motoarele de căutare evaluează fiecare website și decid cât este acesta de relevant pentru utilizatorii interesați de un anumit subiect.

Astfel, website-ul unei companii poate fi plasat pe primul loc sau poate ajunge pe pagina numărul 10 pentru un anumit cuvânt cheie. Totul depinde de SEO. Din fericire, regulile de bază conform cărora motoare de căutare precum Google evaluează relevanța website-urilor sunt cunoscute, iar companiile și dezvoltatorii se pot asigura că acestea sunt respectate.

În prezent, optimizarea pentru motoarele de căutare a website-urilor cuprinde două seturi de măsuri: off-page și on-page. După cum o sugerează și denumirea, în cazul optimizării off-page este vorba despre o optimizare a elementelor din afara paginii, și anume, a link-urilor inbound. Aceste linkuri sunt prezente pe alte website-uri și trimit spre website-ul companiei, garantând în acest fel calitatea conținutului de pe acesta din urmă. Cu cât există mai multe linkuri pe alte platforme credibile către un website, cu atât acesta din urmă va fi plasat mai sus în clasamentul opțiunilor disponibile pentru utilizator.

Există o mulțime de moduri prin care pot fi create linkuri către o anumită platformă online. Conținutul de calitate publicat pe website va fi partajat în mod natural de utilizatori. Acesta poate fi publicat și pe alte website-uri partenere, generând astfel noi linkuri către prezența digitală a companiei. Un truc util este acela de a include linkul platformei în diferitele registre de website-uri online sau în aplicații pentru evaluare și review cum ar fi Yelp.

Chiar dacă în ultimii ani optimizarea off-page a devenit mai importantă, optimizarea on-page contribuie în continuare la stabilirea relevanței unui website pentru anumite cuvinte cheie. Astfel, includerea cuvintelor cheie în elementele de conținut (titluri, subtitluri, denumirea imaginilor, precum și în conținutul propriu-zis ) este încă esențială. Prin urmare, companiile sunt nevoite să găsească un echilibru între respectarea regulilor SEO și furnizare unui conținut accesibil pentru utilizatori. În caz contrar, numărul de linkuri inbound va fi considerabil diminuat.

Totodată, optimizarea on-page include și optimizare tag-urilor meta din fișierul html. Chiar dacă impactul acestora asupra rezultatului evaluării de către motoarele de căutare este mai mic decât în cazul altor elemente, tag-urile pentru titlu sau descriere sunt în continuare utile atât pentru motoarele de căutare, cât și pentru utilizatorii finali.

Implementarea SEO în cadrul website-ului on page și off-page este un proces continuu, pe care nu îl vom trata în detaliu în acest articol, însă care se regăsește tratat pe larg într-un articol anterior.

Strategia de conținut

După cum am arătat în prima parte a textului, calitatea conținutului poate avea un impact semnificativ asupra modului în care motoarele de căutare evaluează un website. Cu toate acestea, principalul rol al conținutului rămâne acela de a atrage atenția utilizatorului și de a-i furniza argumentele necesare pentru a realiza o anumită acțiune: înscriere la newsletter, completarea unui formular de contact sau achiziție.

Cu alte cuvinte, conținutul ajută brandurile să câștige încrederea consumatorului și să înceapă să construiască o relație bazată pe respect reciproc. Astfel, acesta trebuie să răspundă întrebărilor consumatorilor cu aceeași grijă cu care respectă cerințele motoarelor de căutare.

În mod ideal, după ce parcurg conținutul publicat pe website-ul unei companii, utilizatorii ar trebui să știe exact cu ce se ocupă aceasta, ce acțiune ar trebui să întreprindă în continuare (înscriere la newsletter, achiziție etc.) și de ce ar trebui să facă acest lucru. Există o mulțime de articole online dedicate creării unei strategii de conținut convingătoare, inclusiv pe platforma noastră, însă la baza tuturor sfaturilor și trucurilor se află mereu aceeași opțiune strategică: plasarea clientului în centrul comunicării.

Astfel, conținutul website-ului trebuie să atragă cititorii prin titluri și subtitluri relevante, să-i ghideze spre acțiunea dorită folosind argumente, instrucțiuni și linkuri și să îl încurajeze să acționeze cu ajutorul unor fraze call-to-action convingătoare. Pentru a crea un raport bazat pe încredere, este indicată oferirea unui plus de valoare cu ajutorul unui conținut suplimentar centrat pe nevoile clientului: ebook, raport relevant pentru o anumită industrie etc.

Totuși, pentru ca un website să fie cu adevărat convingător designul și navigația trebuie să beneficieze de aceeași atenție ca și conținutul.

Design și accesibilitate

Când vine vorba despre website-uri prima impresie contează. Și nu este vorba doar despre aspect, ci și despre viteza de încărcare. Google recomandă încărcarea website-ului în mai puțin de 3 secunde, iar, conform statisticilor, fiecare secundă în plus determină o creștere a bounce rate-ului.  Dacă website-ul companiei trece de proba încărcării, va trebui să se ridice la înălțimea așteptărilor clientului și din punct de vedere al navigației și al designului.

Pentru a câștiga încrederea acestuia este nevoie de implementarea unui sistem vizual coerent în care butoanele, culorile, dimensiunea și tipurile de font utilizate să se împletească în mod armonios și să ofere un caracter unitar platformei.

Navigația este de asemenea un element esențial în structura site-ului, oferind utilizatorului acces la conținut. Există o serie de bune practici de care website-urile ar trebui să țină cont: alegerea unei structuri simple pentru meniul principal de navigație, plasarea unor linkuri pentru navigație în footer sau includerea unei bare pentru căutări în partea superioară sunt doar câteva exemple.

Totuși, fiecare website are cerințe și priorități unice ce pot necesita implementarea unor soluții complexe care nu fac obiectul acestui articol, însă care se regăsesc într-un articol anterior destinat antreprenorilor la început de drum.

Conversii și lead-uri

Dacă obiectivul unui website este acela de a genera lead-uri și conversii, optimizarea acestuia ar trebui să înceapă cu testarea mai multor variate de call-to-action. În acest caz, prin testare ne referim atât la propunerea mai multor variante de text, cât și a unor culori diferite pentru butoane. De asemenea, este recomandată testarea mai multor variante de plasare a butoanelor în cadrul paginii.

În cazul în care website-ul se adresează atât unor consumatori aflați la prima interacțiune cu brandul, cât și unor utilizatori familiarizați deja cu activitatea companiei, este indicată oferirea unor materiale adiționale (rapoarte, ghiduri) în prima parte a paginii pentru a stabili un prim contact, și apoi plasarea unor noi call-to-action în cadrul conținutului pentru a-i încuraja pe cei deja familiarizați cu website-ul să profite de o ofertă sau să completeze un formular.

În mod ideal, pentru a aduna cât mai multe lead-uri ar trebui utilizat un landing page realizat special în acest scop. O astfel de pagină are în mod uzual o structură simplă care include: un titlu și, opțional, un subtitlu, o descriere scurtă a ofertei și un CTA, cel puțin o imagine care susține oferta, alte argumente care confirmă avantajele ofertei cum ar fi testimoniale și, bineînțeles, un formular pentru colectarea informațiilor despre utilizatori.

Crearea unui landing page eficient este rezultatul unui proces complex de testare și optimizare, în care nu există reguli fixe. Totuși există o serie de bune practici recomandate pe care le-am detaliat într-un articol special. Ansamblul de practici recomandate în acest articol nu poate fi considerat o rețetă care garantează construirea unui website performat, însă poate constitui un bun punct de plecare în procesul de optimizare.

Articol publicat inițial pe blog-ul antreprenordigital.ro.

AntreprenoriatTehnologie

Daniel Secăreanu Twitter

Antreprenor digital cu 20 de ani de experiență profesională în tehnologie și marketing. În prezent oferă consultanță startup-urilor ce vor să își accelereze creșterea cu ajutorul tehnologiei.