Website design: la ce ar trebui să fii atent dacă nu ești specialist

Daniel Secăreanu

Cuprins

Povestea unei afaceri de succes începe cu un antreprenor, o idee bună și dorința de a o transforma în realitate. Totuși, pentru ca ideea să ajungă la public, de cele mai multe ori,  este nevoie de un website pe măsură, care să transmită la nivel vizual valorile companiei și să încurajeze interacțiunea. Știm că un design potrivit nu este suficient pentru a crea un website de succes.

Așa cum am arătat în alte articole din această serie, implementarea unor strategii eficiente de SEO, conținut și conversii este esențială. Cu toate acestea, un design prietenos este cel care convinge utilizatorul să rămână pe pagină și să încerce să afle mai multe. Online și offline, prima impresie contează și reprezintă baza unei relații pe termen lung cu potențialul consumator.

Cum găsim designul potrivit?

Nu există o rețetă pe care să o putem prezenta dezvoltatorului cu certitudinea că website-ul rezultat va avea succes, însă există o serie de bune practici pe care le putem urmări atunci când analizăm designul propus de specialiști.

În primul rând, trebuie să ne asigurăm că platforma răspunde întrebărilor pe care internauții și le adresează în primele secunde, imediat ce ajung pe platforma companiei noastre:

  • Este acest website credibil?
  • Pot avea încredere în această companie?
  • Este această companie capabilă să ofere servicii de calitate?
  • Mă simt binevenit pe acest website?
  • Am ajuns în locul în care trebuia să ajung?

Aceste întrebări intuitive ne ajută să evaluăm website-ul în ansamblu și să ne asigurăm că majoritatea utilizatorilor nu vor abandona platforma după câteva secunde. Și în cazul unui website performant, în medie, între 30-60% dintre vizitatori vor părăsi platforma imediat. Astfel este important să ne asigurăm că procentul nu crește din cauza unor probleme ce pot fi remediate cu ușurință.

Iată ce poți face pentru a te asigura că website-ul companiei tale reține utilizatorii și îi determină să exploreze conținutul.

1. Timpul de încărcare

40% dintre utilizatori abandonează un website dacă acesta nu se încarcă în maximum 3 secunde. Cu alte cuvinte, indiferent cât de spectaculoase sunt animațiile incluse și cât de bine este structurat conținutul, o mare parte dintre potențialii clienți ai companiei nu vor afla niciodată acest lucru dacă website-ul nu se încarcă rapid. De aceea, animațiile de tip Flash trebuie evitate în ciuda capacității lor de a atrage atenția. De asemenea, se recomandă folosirea fișierelor media de dimensiuni mari doar atunci când acestea sunt esențiale pentru transmiterea informațiilor.

2. 100% Responsive

Înainte de a evalua aspectul unui website este important să testăm capacitatea acestuia de a se adapta ecranelor de dimensiuni diferite și particularităților diferitelor browsere. În prezent, peste 50% din traficul online este realizat utilizând un smartphone, astfel că designul unui website trebuie să fie responsive pentru a fi cu adevărat funcțional.

3. Layout și culori

Atunci când ne gândim la design, de cele mai multe ori, ne gândim de fapt la layout și culori. Poate fi tentant să alegem culori foarte puternice, pentru a atrage atenția asupra cât mai multor informații sau pentru a construi un website memorabil. Însă, această strategie duce, de fapt, la o experiență de utilizare neplăcută. Se recomandă alegerea unei culori de bază, a unor nuanțe neutre și a unei singure culori puternice, care va fi apoi utilizată doar pentru a evidenția informațiile foarte importante sau butoanele.

Chiar dacă poate părea complicat, există o mulțime de instrumente online care te pot ajuta să găsești mai multe variante pentru schema de culori a website-ului companiei tale. Unul dintre cele mai folosite este material.io, platforma creată de Google pentru a ajuta dezvoltatorii să îmbrățișeze un nou stil cunoscut ca Material Design.

Simplitatea este recomandată și în cazul Layout-ului propriu-zis. Cu alte cuvinte, o structurare clară a informațiilor și o ierarhizare a acestora cu ajutorul elementelor de design este de preferat în locul includerii unor informații detaliate în pagină și aglomerarea acesteia cu prea multe secțiuni sau efecte spectaculoase. Este indicată folosirea aceluiași layout în cazul paginilor care au același scop, cum ar fi paginile pentru conținut, precum și alegerea unui layout ușor diferit în cazul paginii Home sau a celei de Contact.

Bineînțeles, o pagină de prezentare va arăta complet diferit față de un landing page creat pentru o campanie PPC, astfel că am inclus mai multe detalii despre legătura dintre layout și conversii într-un alt articol. Deși diferențele de layout sunt inevitabile și chiar recomandate în anumite cazuri, pentru a crea o experiență de utilizare unitară paginile trebuie să respecte câteva principii de design comune. Astfel, aspectul unitar al website-ului este oferit de respectarea aceleiași cheme de culori, de păstrarea designului butoanelor și al altor componente (navigație, footer etc. ) precum și de folosirea acelorași fonturi.

4. Fonturi

Pe lângă eliminarea textelor care nu conțin informații esențiale, pentru a crea un website ușor de citit, este importantă alegerea unor fonturi potrivite. Fontul transmite un mesaj despre companie și domeniul de activitate al acesteia. O companie cu tradiție poate opta pentru un font tradițional cu corp de literă fără serife, în timp ce un start-up din domeniul tehnologiei va alege probabil un font modern.

Se poate vorbi despre o adevărată psihologie a fonturilor, la care ne putem raporta atunci când designului website-ului nu reflectă întocmai valorile companiei. Chiar dacă am identificat fontul principal, este posibil să apară probleme în cazul în care optăm pentru folosirea mai multor fonturi în cadrul paginii.

O regulă extrem de răspândită recomandă folosirea a cel mult două fonturi pentru conținutul unui website. În plus, acestea trebuie folosite în mod diferențiat, unul pentru titluri, subtitluri și informații importante, iar cel de-al doilea pentru a reda corpul textului. Totuși, nu este necesar ca echipa de marketing să petreacă ore în șir căutând combinația perfectă de fonturi.

Website-uri precum font-pair.co sau fontjoy.com pot oferi soluția potrivită în câteva minute atunci când inspirația se lasă așteptată. Există o mulțime de resurse care vin în sprijinul celor care doresc să afle mai multe despre tipografie și fonturi, dar, dacă ești începător, noi îți recomandăm să începi cu acest articol care prezintă amănunțit conceptele de bază.

5. Imagini

O imagine face cât o mie de cuvinte, conform unui celebru proverb, așa că ar fi bine să ne asigurăm că aceasta transmite ceea ce ne dorim. Conform unui studiu realizat în 2011, imaginile stock oferite de diferitele bănci de imagini online(ShutterStock, iStock etc) sunt cu 95% mai puțin eficiente decât imaginile în care apar persoane reale. Este un rezultat previzibil.  Imaginile stock nu pot transmite particularitățile, valorile, identitatea unei anumite companii tocmai pentru că au fost create pentru a fi cât mai generice, așa că nu putem decât să recomandăm folosirea acestora cu prudență.

6. Navigare

Chiar dacă nu ne atrag în general atenția, elementele de navigare - butoane, meniuri, săgeți, reprezintă o componentă importantă a designului unui website cu adevărat funcțional. Un sistem de navigare construit corect ajută internauții să descopere informațiile de care au nevoie și, prin urmare, să rămână mai mult timp pe platformă.

De aceea, este importantă implementarea unui sistem care asigură o navigare cât mai intuitivă. Acesta ar trebui să includă: o bară de meniu principală și o bară pentru căutare plasate în partea superioară a paginii, link-uri către pagini în footer și, nu în ultimul rând, breadcrumbs care să-i amintească utilizatorului calea parcursă de la pagina de start la pagina curentă.

De asemenea, este recomandată limitarea numărului de opțiuni de navigare accesibile pe o pagină, pentru a nu îngreuna procesul de selectare a unei anumite opțiuni de către utilizator. Decizia de a trece de la o pagină la alta trebuie să fie cât mai simplă, prin urmare, nu este indicată nici crearea a mai mult de trei niveluri de navigare în cadrul aceluiași meniu. Implementarea recomandărilor descrise în acest articol nu reprezintă o garanție a succesului, însă poate fi un bun punct de pornire.

Pentru a realiza un design potrivit este necesară o personalizare atentă a tuturor elementelor în funcție de caracteristicile companiei și ale publicului țintă. În fond, misiunea unui website nu este de a atinge o perfecțiune formală, deși, așa cum am arătat, designul de calitate este esențial pentru buna funcționare a acestuia.

Scopul său este acela de a fi performant, cu alte cuvinte, de a satisface așteptările publicului de la un moment dat. Astfel, un website trebuie permanent optimizat pentru a evolua odată cu consumatorul și compania, designul perfect de azi riscând să pară învechit peste doar un an.

Articol publicat inițial pe blog-ul antreprenordigital.ro.

AntreprenoriatTehnologie

Daniel Secăreanu Twitter

Antreprenor digital cu 20 de ani de experiență profesională în tehnologie și marketing. În prezent oferă consultanță startup-urilor ce vor să își accelereze creșterea cu ajutorul tehnologiei.